среда, 25 ноября 2015 г.

Урок на тему: "Будова і різноманітність квіток"

Тема. Будова і різноманітність квіток
Мета : поглибити знання учнів про будову квітки, ознайомити з різноманітністю квітів, розвивати вміння та навички розпізнавати однодомні та дводомні рослини, одностатеві, нестатеві та двостатеві квітки, просту та подвійну оцвітину;
 удосконалювати навички роботи з різними джерелами знань;
сприяти екологічному та естетичному вихованню учнів

Обладнання: мелодія «Вальс квітів», вислови, модель квітки, карточки з завданнями,три набори інформаційних матеріалів для груп, схема будови двостатевої квітки, мал. «Будова квітки вишні», схеми «Частини квітки», «Будова оцвітини», «Типи оцвітин», «Будова тичинки», «Будова маточки», «Різноманітність квіток», різнокольорові пелюстки квітки з інформацією про  її символ , презентації «Квіти наших клумб», «Квіти рослин Волині, занесених до Червоної книги», фото квітів, таблички трьох кольорів, матеріали для виставки: квіти у вишивках, малюнках, композиціях, виробах з вторинної сировини, стенді «Природа і ми», мистецьких творах.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку
І. Організаційний момент
Учні сидять за круглим столом.
  Привітання вчителя.
   А з яким настроєм ви прийшли на урок? ( учні малюють обличчя з емоціями, що відповідають їхньому настрою, вчитель слідкує за їх станом і відповідно планує особливості роботи на уроці з різними учнями).
  Сьогодні всі щасливі. «Щастя не залежить від того, що ви робите, чи ким ви стали. Воно залежить винятково від того, як ви думаєте і почуваєте», вважає  Дейл Карнегі. Є і такий вислів «Якщо хочеш, щоб життя тобі усміхалося, спочатку сам усміхнися життю».
  Отже, давайте  візьмемося за руки , посміхнемося один одному і побажаємо хорошого настрою, успіхів у навчанні.


ІІ. Актуалізація опорних знань
Звучить «Вальс квітів» П.І.Чайковського.
Опівночі айстри в саду
                                  розцвіли…
Умились росою, вінки
                                  одягли,….

Я йшов вперед,
Й сповільнювалась всюди
моя хода,як квіти бачив я.
                                                     ( Данте «Божественна комедія»)
Почергово змінюються слайди з зображенням квітів ( презентація «Квіти наших клумб»)
Червоні, сліпучо-білі, ніжно- рожеві,веселкові, загадкові та золотаві – справжні природні багатства. Милують око, зачаровують. Ви здогадалися про що ми сьогодні будемо говорити.
( відповіді учнів)
Вчитель оголошує тему і завдання уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Квіткові рослини виникли на Землі дуже давно. Їхні квіти відрізняються за формами, кольорами, розмірами, будовою. Чому ж квіти  такі різні?......На це запитання попробуємо відповісти в кінці уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу
1.     Квітка, її будова і функції.
 Щоб творчість не «вислизнула  з рук» пропоную вам обрати собі талісман у формі пелюстки.
Учні вибирають пелюстку бажаного кольору ( пелюстки трьох кольорів).
Отже, до праці. Будь ласка, обєднайтеся у групи відповідно до кольорів.
Учні створюють три групи. Займіть місця ( на столах кольорові таб.).
1-ша група вивчить будову квітки, встановить її призначення, намалює схематично квітку і підпише її частини.
2-га група розгляне оцвітину, її значення, намалює її частини і підпише їх.
3-тя група розгляне основні частини квітки, визначить їх функції, замалює їх, вказуючи особливості будови.
Для виконання завдань використовуйте запропоновані вам схеми, текст підручника, муляж квітки, малюнки, знання з природознавства (групи отримують карточки з завданнями та інформаційні матеріали). Малюнки виконуйте на дошці. Визначте учня, що доповідатиме. На виконання 8хв.
Звіт груп. Корекція вчителя.
2.     Різноманітність квіток
Розповідь учителя про одно-, дво- та нестатеві квіти, одно- та дводомні рослини ( з демонстрацією рослин, що мають такі квіти).
Вашій увазі німі схеми «Типи квітів» та «Групи рослин з чоловічими та жіночими квітками». Заповніть їх. Виконують групами, передають одна одній для корекції. Контроль вчителя.
Отже, одні квіти приваблюють запилювачів, інші – формують яйцеклітини і спермії і все це для того, щоб не пропав їхній рід, щоб розселитися по всій земній кулі.
3.     Значення квітів в житті людини
-         Квітковий годинник
Повідомлення учня з демонстрацією малюнків рослин
-         Потребують охорони
Презентація «Квіти рослин Волині, занесених до Червоної книги України»
-         Прикмети українського народу
Повідомлення учня
-         Квіти в народній творчості
Розповідь вчителя з використанням матеріалів виставки
-         Квіткова символіка
Учні, повідомляючи про що символізують квіти, викладають з пелюсток віночок.
4.     Висновки

V.  Закріплення вивченого матеріалу

 Виконання лабораторної роботи №9 «Будова й різноманітність квіток»

n  Робота в групах
Згрупуйте (фото рослин )
Рослини, що мають квіти з простою оцвітиною
Рослини, що мають квіти з подвійною оцвітиною
Учні розкладають рослини на групи. Корекція вчителя.
Чому квіти такі різні?
( Основне призначення квітки - статеве розмноження.  Вони відрізняються за кольорами, формами, розмірами, будовою. Різноманітність квітів зумовлена пристосуванням до запилення,запліднення і утворення насіння для статевого розмноження та поширенням на Землі)
n     Індивідуальна робота
Біологічний диктант
1.     Квітка – це…. ( видозмінений пагін)
2.     Головними частинами квітки є …( маточки і тичинки)
3.     Розширена верхня частина квітконіжки утворює …(квітколоже)
4.     Подвійна оцвітина складається з чашечки і …( віночка)
5.     Маточка складається з …(завязі, стовпчика, приймочки)
6.     У пиляках тичинок достигає …( пилок)
7.     Двостатевою називається квітка, що має …( маточки і тичинки)
8.     Рослини у яких жіночі й чоловічі квіти знаходяться на одній особині називаються …( однодомними)
9.     Квітка має обмежений чи необмежений ріст? (обмежений)
10.   Сприяє запиленню …( віночок)
11.   Віночок буває …( зросло- і вільнопелюстковий)
12.   Яке розмноження відбувається за участі квітки? (статеве)
Взаємоперевірка ( правильна відповідь -0,5бала).

Зробити підписи до малюнків
Що позначено цифрами і буквами на мал.7? Підпиши мал.
Самоперевірка ( правильна відповідь – 0,5 бала)

VІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 27,скласти кросворд за темою уроку.
VІІ. Підсумки
 Оцінювання. Корекція.
З яким настроєм ви закінчуєте урок? ( учні малюють свій настрій)
VІІ. Релаксація
Вибрати учня, який найприємніше вразив вас сьогодні на уроці. Поаплодувати йому. Потім цей учень називає того, кому він хоче поаплодувати. Разом аплодуємо. І так далі. Останньому учню аплодує весь клас.

Додатки

Вислови
Я йшов вперед,
Й сповільнювалась всюди
моя хода,як квіти бачив я.
                                         ( Данте «Божественна комедія»)
В історії квітів – частина історії людства
                                                        ( Ауербах)

Квітковий годинник
  Кожна квітка о певній годині розкриває пелюстки назустріч сонцю. І в визначений час згортає їх. Блакитні квіти у цикорію. Росте він повсюдно. Цвіте в травні-червні. Прокидаються квіти о 4-5год., а засинають о 10год.
Разом з цикорієм розпускаються рожеві квіти шипшини, близької родички садових троянд, але закриваються значно пізніше о 19-20год.
Кульбаба розквітає лише коли світить сонечко, а в похмуру погоду пелюстки залишаються згорнутими. Відкривається віночок о 5-6год., а згортається о 20-22год.
А ось нагідки – справжні сплюхи. Жовто-оранжеві квіти-ромашки цієї рослини, що прикрашає наші клумби з червня по жовтень, розкриваються  о 9год. І засинають о 15-16 год.

Квіткова символіка
Маргаритка – квітка ворожби, лицарів.
Конвалія – квітка освідчення в  коханні.
Лілея – цариця вод і квітка русалок.
Фіалка – квітка Валентинового дня.
Троянда – жадана квітка муз.
Незабудка – квітка вірності.
Картки для груп
1.     Квітка. Функції. Будова. Намалювати квітку і підписати її частини. Підготувати розповідь про будову і призначення квітки. При підготовці скористайтеся текстом.
Квітка –це вкорочений видозмінений і обмежений в рості ……………… .   Квітка забезпечує ………………………………. розмноження рослин. Розвивається з …………………………………….. бруньки. Квітка складається з…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….......
Віссю квітки є квітколоже – розширення верхньої частини …………………….  Воно може бути пласким, ………………………. чи опуклим. Квітки, що не мають квітконіжок називають сидячими.

2.     Оцвітина. Функції. Будова. Намалювати її частини й підписати їх. Підготувати розповідь про будову й функції оцвітини. При підготовці скористайтеся текстом.
Оцвітина – своєрідний покрив ……………………. Призначена для приваблення………………………………. та захисту внутрішніх частин ……………………. Складається з …………………………….. та ……………………………….
Віночок – це сукупність …………………………….. . Він як і чашечка може бути зрослим чи вільним.

3.     Маточки й тичинки. Функція. Будова. Намалювати її частини й підписати їх. Підготувати розповідь про будову й функції маточки і тичинки. При підготовці скористайтеся текстом.
Маточки і тичинки - ………………………….. частини квітки, які є видозмінами листків. Маточка формує насінні зачатки ( зародковий мішок з яйцеклітиною). Тичинки призначені для утворення пилку, в якому дозрівають  спермії -………………………… статеві клітини).Маточка складається з…………………………………………………………………………………….. Маточка, що не має стовпчика називається сидячою. Тичинка складається з ………………………………………………………………………. .

           
       


Мал.1. Схематична будова квітки
....................................................................................................................................................................

М а т о ч к а

зав язь                           приймочка                                    стовпчик

                                           

                         

                                                                   

 Мал.2. Схематична будова маточки


                                                                    


...................................................................................................................................................................

       
     

                                                                   




...................................................................................................................................................................

Оцвітина


           чашечка                                      віночок
                       чашолистки                                                                                                     


                                                                                               пелюстки
зрослолиста  вільнолиста    зрослопе-     вільнопе-
                                               люстковий    люстковий

Мал.4. Схематична будова оцвітини
...................................................................................................................................................................

Мал.5. Типи квітколожа

                           
                     квітколоже




     пласке            увігнуте               опукле

...................................................................................................................................................................








Мал.6. Будова маточки і тичинок
.............................................................................................



СХЕМА БУДОВИ ДВОСТАТЕВОЇ КВІТКИ: 1 — квітконіжка; 2 — квітколоже; 3 — чашо­листок; 4—пелюстка; 5 — тичинка (а пи­ляк; б тичинкова нитка); 6 — маточка (а приймочка; б стовпчик; взав'язь).

Мал.7 Схема будови двостатевої квітки

...................................................................................................................................................................



БУДОВА КВІТКИ ВИШНІ:1 — квітконіжка; 2 — квітколоже; 3 — чашо-
листок; 
4 — пелюстка віночка; 5 — тичинки;
6 — маточка.
Мал.8. Будова квітки вишні
 ............................................................................................
Квіти

                                      

----------------         -----------------        ------------------

Схема. Типи квітів

................................................................................................................................................................



Рослини
----------------------                          ------------------
(огірки, дуб, кукурудза )                                        (верба, тополя )

Схема. Групи рослин з одностатевими квітками



--------------------------------------------------------------------------------------------- Зразок виконання  ------------------------------------------------------------------------------------------------------                                    
                               Квіти
                                         

одностатеві            двостатеві                нестатеві
--------------       --------------        --------------

Схема. Типи квітів

....................................................................................................................................................................
Рослини

                                    

        однодомні                                                       дводомні
--------------------                         -----------------
(огірки, дуб, кукурудза )                                   (верба, тополя )
                                                                                        
Схема. Групи рослин з одностатевими квітками

...................................................................................................................................................................

Зразок виконання
Картки для груп

1.        Квітка. Функції. Будова. Намалювати квітку і підписати її частини. Підготувати розповідь про будову і призначення квітки. При підготовці скористайтеся текстом.
Квітка – це вкорочений видозмінений і обмежений в рості пагін.   Квітка забезпечує статеве розмноження рослин. Розвивається з генеративної бруньки. Квітка складається з квітконіжки, квітколожа, чашечки з чашолистками, пелюсток, маточок і тичинок. Віссю квітки є квітколоже – розширення верхньої частини квітконіжки.  Воно може бути пласким, увігнутим чи опуклим. Квітки, що не мають квітконіжок називають сидячими.

2.        Оцвітина. Функції. Будова. Намалювати її частини й підписати їх. Підготувати розповідь про будову й функції оцвітини. При підготовці скористайтеся текстом.
Оцвітина – своєрідний покрив квітки. Призначена для приваблення запилювачі та захисту внутрішніх частин квітки. Складається з чашечки та віночка. Віночок – це сукупність пелюсток . Він як і чашечка може бути зрослопелюстковим чи вільнопелюстковим.

3.        Маточки й тичинки. Функція. Будова. Намалювати її частини й підписати їх. Підготувати розповідь про будову й функції маточки і тичинки. При підготовці скористайтеся текстом.
Маточки і тичинки - основні частини квітки, які є видозмінами листків. Маточка формує насінні зачатки ( зародковий мішок з яйцеклітиною).  Маточка складається з стовпчика, приймочки, завязі. Маточка, що не має стовпчика називається сидячою. Тичинки призначені для утворення  пилку, в якому дозрівають  спермії - чоловічі статеві клітини. Тичинка складається з тичинкової нитки і пиляка, в якому дозріває пилок.

Виконала
Вчителька ЗОШ І-ІІІ ст. с. Пісочне

Бортнічук Тетяна Яківна

Комментариев нет:

Отправить комментарий